طلاق

راه های جلوگیری از طلاق

فرایند طلاق یا فسخ ازدواج فرایندی دشوار و غم‌انگیز خواهد بود که در علم روانشناسی آثار آن را شبیه به آثار سوگ یا از دست دادن دسته‌بندی می‌نمایند. با توجه به هزینه‌های عاطفی و مالی سنگین طلاق و ضربه‌هایی که می‌تواند برای هر یک از زوجین و به خصوص فرزندان احتمالی آنها به وجود بیاورد، بهترین کار رعایت اصولی است که می‌توانند تنش‌های خانوادگی را کاهش دهند و مانع از جدایی و رسیدن به نقطه طلاق شوند. بدین منظور در ادامه این متن تلاش کرده‌ایم تا با ارائه توضیحاتی در مورد راه‌های جلوگیری از طلاق و انواع آن، به شما در این زمینه کمک کنیم.

آشنایی با طلاق

طلاق یکی از مشکلات جدی این روزهای کشور و به خصوص خانواده‌ها به حساب می‌آید. بر اساس آخرین آمارهای رسمی ثبت شده طی سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۱ هزار و ۵۹ مورد طلاق رسمی در کشور به ثبت رسیده است که این آمار می‌تواند با توجه به مواردی مانند طلاق‌های عاطفی یا ثبت نشده، بسیار بیش از این باشد.

به بیان ساده طلاق فرایند جدایی زوجین از یکدیگر و فسخ قرارداد ازدواج را شامل می‌شود. جزئیات این فرایند با توجه به وضعیت افراد و مسائل حقوقی متعدد مانند حضانت فرزند، پرداخت مهریه و نفقه، تقسیم اموال و… می‌تواند برای هر خانواده متفاوت باشد.

طلاق یکی از مباحثی است که در دنیای مدرن متناسب با تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی، مشکل‌ساز شده از این رو بررسی‌های متعددی در مورد انواع آن و روش‌های جلوگیری مطرح شده است. به طور کلی می‌توان طلاق را از دو وجه عاطفی و قانونی دسته بندی نمود. توضیحات این دسته بندی به شرح زیر است:

طلاق عاطفی

به جرأت می‌توان گفت طلاق عاطفی رایج‌ترین نوع جدایی است که متأسفانه جایی ثبت نمی‌شود و بسیاری از افراد متوجه آن نیستند. زمانی می‌گوییم که یک زوج طلاق عاطفی گرفته‌اند که هیچ‌ گونه دلبستگی، صمیمیت، حس اعتماد و عشق میان آنها دیده نشود.

در چنین روابطی زوجین با اینکه کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اما هیچ تعلقی نسبت به هم از خود نشان نمی‌دهند. ممکن است در چنین ازدواج‌هایی رابطه جنسی حذف شود و یا رابطه جنسی شکلی بی معنا و صرفا برای ارضای نیاز به خود بگیرد. اگر شما نیز می‌توانید چنین نشانه‌هایی را میان خود و همسرتان مشاهده کنید بهتر است هرچه سریع‌تر با دریافت مشاوره، در راستای بهبود و حل مشکلات حرکت نمایید.

تماس با ما

طلاق قانونی

طلاق قانونی به سادگی همان فرایند فسخ قرارداد ازدواج را شامل خواهد شد. طی این اقدام طلاق به شکل رسمی در شناسنامه‌ها ثبت خواهد شد و خطبه طلاق میان زوجین جاری می‌شود.

این مسیر می‌تواند با درگیری‌های قانونی متعددی همراه باشد و حتی مسائلی مانند زندان و کشمکش‌های حقوقی را با خود به دنبال بیاورد. خود طلاق قانونی می‌تواند به مواردی مانند توافقی، بائن و رجعی تقسیم‌بندی شود که هر یک متناسب با شرایط و اصول خاصی پیش خواهند رفت.

توصیه ما به شما این است که پیش از اقدام برای طلاق و گیر افتادن در پروسه‌های نفس گیر آن، کمک بخواهید و برای اصلاح رابطه خود تلاش کنید. ازدواج و انتخاب شریک زندگی آسان نیست نگذارید که فرصت یک زندگی سالم از شما با طلاق زودهنگام و بدون فکر گرفته شود.

قدم به قدم برای جلوگیری از طلاق

قدم به قدم برای جلوگیری از طلاق

تقریبا تمامی زوجین ازدواج خود را با حجم بالایی از علاقه و امید به آینده آغاز می‌کنند. هیچ زوجی در ابتدای مسیر احتمال طلاق یا هر گونه حس بد و دوری را در طول زندگی مشترک در نظر نمی‌گیرد.

با وجود چنین باورهایی اما ناملایمات زندگی دو نفره و ناتوانی در کنترل روابط باعث می‌شوند تا ناراحتی‌های عمیق از یکدیگر و دعواهای بی سرانجام راه خود را به زندگی باز کنند و آن عشق و علاقه اولیه را زیر بار احساسات منفی مدفون نمایند.

مطلب پیشنهادی به شما : انواع طلاق

در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که طلاق و جدایی با وجود هزینه‌های سنگین خود تنها راه چاره خواهند بود. برای اینکه در چنین گرادابی گیر نکنید بهتر است روش‌های جلوگیری از طلاق و به عبارتی دیگر رفتار مناسب با یکدیگر را سرلوحه خود قرار دهید. از نمونه‌ این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

👈 ایجاد حس گناه ممنوع

از جملات سنگینی که اغلب حین بحث‌ها و دعواها طرفین نثار یکدیگر می‌کنند، موارد مشابهی مانند (چطور این کار را با من کردی؟)، (چرا همیشه من را ناراحت می‌کنی؟)، (چرا هیچ وقت احساسات من را درک نمی‌کنی؟) و… باعث ایجاد احساس گناه و بی‌کفایتی در فرد مقابل می‌شوند. و برای جلوگیری از طلاق نباید به سمت این گفتار و جملات رفت.

دو نکته مهم در اینجا تعمیم ندادن اشتباه در یک موقعیت به تمامی اوقات است که منجر به حس ناکافی‌بودن و به چشم نیامدن رفتارهای درست می‌شود و دیگری مقصر دانستن تمام و کمال فرد مقابل است که باعث احساس گناه و عذاب وجدان خواهد شد.

توصیه می‌شود در هنگام ناراحتی و عصبانیت نسبت به یک رفتار اشتباه یا موقعیت سخت، احساسات خود را مشخصا با عامل اصلی عنوان کنید به جای اینکه آن را روی دوش طرف مقابل بگذارید.

مثال: به جای گفتن (رانندگی تو همیشه باعث احساس ترس و تهوع در من می‌شود.) از جمله (سرعت بالا باعث ایجاد ترس و تهوع برای من می‌شود.) استفاده کنید.

تماس با ما

👈 با مشکلات روراست باشید

به طور حتم مسائل یا رفتارهایی از طرف مقابل وجود خواهند داشت که می‌توانند باعث ناراحتی شما و سپس دعوا و بحث شوند. در خصوص چنین مواردی لازم است که مشخصا علل ناراحتی و رفتارهای اشتباه را عنوان کنید و خواستار صحبت و تغییر باشید.

بیشتر مشکلات زوجین از سر ناآگاهی آنها نسبت به حساسیت‌های طرف مقابل و روشن نبودن وضعیت پیش می‌آید پس پیش از آنکه مشکلات جدی شده و منجر به ایجاد فاصله میان شما و همسرتان شوند، آن‌ها را لیست نموده و با هم صحبت کنید. البته شما نیز در این راستا باید شنونده ناراحتی‌های طرف مقابل نیز باشید و سعی کنید تا دو طرفه اقداماتی در راستای رضایت بیشتر هم انجام دهید.

مطلب پیشنهادی به شما : آسیب های طلاق

مثال: از بی‌توجهی همسرتان طی یک مراسمات و مهمانی‌ها به خود آزرده هستید، به جای کینه به دل گرفتن و یا گفتن جملاتی مانند (تو همیشه به من بی‌توجه هستی) یا (خوش به حال فلانی که همسرش به او توجه می‌کند)؛ کنار هم دیگر بنشینید و از جملاتی مانند (من دوست دارم که در مهمانی‌ها بیشتر از حال حاضر به من توجه نشان دهی) یا (از اینکه در مراسمات با نگاه کردن یا پوست کندن میوه به من توجه نشان دهی، لذت می‌برم.) استفاده نمایید. بیان اینکه منظور شما از توجه چیست خود در اینجا بسیار کمک کننده خواهد بود.

👈 جلوگیری از طلاق با صرف وقت برای خود

جلوگیری از طلاق با صرف وقت برای خود

برای اینکه بتوانید رابطه خود را مدیریت کنید و همسر خوبی باشید در ابتدای امر لازم است که از حال شخصی مساعدی بهره‌مند بوده و سطح رضایت بالایی نسبت به خود داشته باشید. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که باید تمامی انرژی و وقت خود را صرف رابطه و مسائل دو نفره نمایند در صورتی که شما به عنوان انسان نیاز به فعالیت‌ها و روابط شخصی نیاز خواهید داشت.

صرف کردن وقت برای رشد شخصی مانند مطالعه، ورزش کردن، رسیدگی به سلامت جسم و روح، وقت گذرانی سالم با گروه دوستان هم‌جنس و مواردی از این دست کمک می‌کنند تا شما رضایت خاطر بیشتری نسبت به خود داشته باشید و با انرژی بالاتری نسبت به حل مشکلات و یا تعامل با همسر خود اقدام نمایید.

مسلما همسر شما نیز از دیدن همراهی شاداب، با انرژی و رو به رشد در کنار خود بیشتر انگیزه و حال خوب خواهد گرفت.

مثال: به جای تمیزکاری مداوم خانه و محل زندگی زمانی را برای پیاده‌روی اختصاص دهید. روزهایی را به جای اضافه کاری در حالی که چندان به پول آن محتاج نیستید صرف استراحت یا باشگاه کنید.

👈 صبور و شنوا باشید

نسبت به مشکلات، ناراحتی‌ها و خشم همسر خود در موقعیت‌های حساس شنوا و صبور باشید. بسیاری اوقات شرایط سخت می‌توانند سطح تحمل افراد را کاهش دهند. در چنین شرایطی بهتر است صبور بوده و حرف‌های طرف مقابل را بشنوید و همراهی و همدلی خود را به او نشان دهید.

پس از رد شدن از لحظات بحرانی و طوفان ناراحتی‌ها، وقتی همسرتان آرامش بیشتری داشت؛ حال شما نیز می‌توانید دیدگاه و نظرات خود را اعلام نمایید. در این بخش لازم است به این نکته اشاره کنیم که بردباری و همدلی نباید در شما باعث خود تحقیری یا صرف نظر کردن از خواست، حقوق و علایقتان شود بلکه باید تکنیکی به منظور ایجاد آرامش و نشان‌دادن همراهی شما باشد.

مثال: پس از یک ضرر مالی به جای استفاده از جملاتی مانند (من به تو هشدار داده بودم)، (تو همیشه اشتباه می‌کنی)، (حالا چه بر سر ما می‌آید) از جملاتی مانند (ممکن بود برای هر کسی اتفاق بیوفتد)، (باهم از پس این مسئله برخواهیم آمد)، (من به تو در جبران این مشکل اعتماد دارم) و مواردی از این دست استفاده کنید. پس از اینکه شدت ناراحتی و شوک اولیه فروکش کرد حال نوبت آن است که دیدگاه و راه‌حل‌های خود در مورد وضعیت را اعلام نمایید.

👈 از افراد درست برای جلوگیری از طلاق کمک بگیرید

بسیاری از اوقات مشکلات و مسائل پیش آمده برای برطرف شدن نیاز به کمک‌های بیرونی خواهند داشت یا گاهی ریشه مسائل آنقدر عمیق است که سخت می‌شود به طور دقیق مشخص کرد که علت اصلی ناراحتی چیست. در چنین شرایطی نباید از دریافت کمک بترسید.

رابطه شما ارزشمند است و نباید بگذارید که به سادگی از بین برود. با توافق یکدیگر و صداقت نسبت به دریافت کمک از یک فرد قابل اطمینان و دانا اقدام کنید. در این مسیر مشاور می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد تا کمکی تخصصی و حرفه‌ای دریافت نمایید.

مثال: به جای گرفتن کمک از اقوام و فامیل که اغلب ناراحتی و حاشیه به وجود می‌آورند از مشاور خانواده و زوجین کمک بگیرید که ریشه‌ای و بی‌طرفانه مشکلات شما را پیش از طلاق و جدایی حل کند.

نتیجه گیری

جلوگیری از طلاق می‌تواند با انتخاب هوشمندانه همسر و آشنایی با اصول مدیریت رابطه اتفاق بیوفتد. یادگیری روش‌های مناسب رفتار با همسر، خود ابرازی درست و مدیریت احساسات و هیجانات در جهت جلوگیری از بروز مشکلات، آزردگی‌ها و ناراحتی‌های سنگین در رابطه بسیار مؤثر خواهند بود.

توصیه ما به شما این است که در هر کجای رابطه خود هستید حتما از کمک یک مشاور برای دریافت اطلاعات و یاری طی رابطه استفاده نمایید. طلاق پروسه‌ای سخت خواهد بود که حال و آینده شما را دستخوش تجربیات ناگواری خواهد نمود، بهتر است با هوشمندی و آگاهی تا جایی که می‌توانید ضمن حفظ شادی و رضایت خود آن را حذف کنید.

تماس با ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
logo-samandehi
تماس با ما